Пројекат Откривање тајни Лего(Гена)Аа, реализован је у просторијама Научног клуба Чачак са ученицима основношколског узраста. Одржане су 3 радионице са по 23 ученика по радионици 8.10.2024.године уз подршку Научног клуба Чачак и Центра за промоцију науке из Београда.
Основни циљ пројекта
Циљ пројекта Откривање тајни Лего(Ген)Аа је да се ученицима основних школа, кроз забаву и игре откривања, коришћењем лего пузли и коцкица, једноставно и на очигледан начин представе молекуларни животни процеси. Пројекат омогућава деци одговоре на врло једноставна, очигледна питања из живота: Како растем? Како сам настао? Зашто личим на родитеље, а нисам исти као они? Како су све ове врсте настале на планети? што је и циљ пројекта, да одговоре на ова питања, деца пронађу играјући се лего пузлама и припремљеним сетовима. Ученици кроз активности сарађују и раде кооперативно долазећи до закључака постепено, ступњевито са међусобно повезаним логичким следом догађаја. Бавећи се генетичким мозгалицама, математичким комбинацијама и еволутивним примерима пројекат остварује циљ мултидисциплинарности и предметне повезаности.
Активности појекта
Активност 1. Уз приказ модела ДНК и 3Д анимација, ученицима показујемо комплементарност ланаца помоћу рајфишлуса на коме се две стране савршено уклапају. Пошто је дужина ДНК око 1,5м, питање је-Kако стане у микрометарско једро? Ову дилему ученици по групама раде намотавањем конца на калем што одговара намотавању ДНК на протеине. Затим су 4 ученичке групе правиле ДНК модел од лего пузли уз поштовање подударности и боја нуклеотида.
Активност 2. Одговор на питање Како растем? Ученици ће открити помоћу “Митотског сета”, а за представљање дуплиране ДНК користе пример рајфишлуса.
Активност 3. Одговор на питање како личимо на родитеље, а нисмо исти као они, ученици добијају кроз коришћење “Мејотичког сета” са животним циклусом. Такође, ученичке групе користе лего пузле да би представили Кросинг-овер и варијабилност унутар врста.
Активност 4. Ученици су користили дигиталну симулацију мутација и природне селекције www.biologysimulations.com/evolution/natural-selection-game/ и кроз игру сазнали токове о евоуцији и природној селекцији. Игром откривања на картама Галапагоских острва са различитим врстама Дарвинових зеба, групе изводе закључак шта је утицало на специјацију ових птица.
Ученици су била врло заинтересовани за све активности и врло посвећено су радили на својим задацима. Све планиране активности су биле реализоване на задовољство деце и реализатора.
Захваљујемо се Научном клубу Чачак на сарадњи и беспрекорној подршци у сваком погледу за успешну реализацију активности, а на задовољство наших ученика. Такође, захваљујемо се и професорима који су својим ученицима омогућили да учествују у пројекту. Захвалност дугујемо и Центру за промоцију науке из Београда који нам дају подршку и оснажују нас да наставимо са промоцијом науке међу нашим ученицима и тиме ставимо науку на место које треба да заузме.


